Mitä muuttoprosessissa kannattaa hoitaa itse? Muuttamisen asiantuntija antaa vinkit sujuvaan yritysmuuttoon.

1. Hyvä suunnittelu on kaiken A ja O

Aloita suunnittelu riittävän aikaisin. Suunnittele muutto niin, että se häiritsee yrityksen työskentelyä mahdollisimman vähän. Ajoita se esimerkiksi viikonlopulle. Homma hoituu parhaiten, kun henkilökunta saa riittävästi tietoa muuttoaikataulusta ja muuttoon liittyvistä tehtävistä. ICT- ja AV-laitteiden sekä serverien muuttaminen kannattaa sopia ajoissa, jotta ne saadaan kytkettyä toimintakuntoon välittömästi uudessa osoitteessa.

2. Kilpailutus kannattaa

Muuttopalvelu kannattaa kilpailuttaa useamman palveluntarjoajan kesken. Mikäli muuttoon liittyy irtaimen siirron lisäksi myös muuta työtä, kannattaa palvelu yleensä tilata muuttoyritykseltä, joka pystyy tarjoamaan kaikki palvelut samalla kertaa. Näin hankkeen koordinointi helpottuu.

3. Muuttofirma voi ottaa myös projektivastuun

Itse ei yleensä kannata tehdä muuta kuin pakata ja merkitä muutettava irtain. Lopun voi jättää muuttofirman vastuulle. Mikäli kyseessä on isompi muutto, kannattaa myös projektivastuu antaa muuttofirmalle. Tämä säästää aikaa ja varsinkin vaivaa.

4. Huomioi aikataulu

Aikatauluun vaikuttaa paljon se, muuttaako yritys kalusteiden kanssa vai siirretäänkö pelkästään tietotekniset laitteet sekä henkilökohtaiset paperit ja asiakirjat. Mikäli muuttavalla yrityksellä on arkisto, tulee tämä huomioida erikseen muuttoaikataulussa. Kuukauden puoliväli on hyvä muuttoajankohta, sillä silloin muuttofirmoilla on yleensä enemmän resursseja käytettävissään.

 Asiantuntija: Myyntipäällikkö Tom Salomonson, Muuttopalvelu Niemi

 

 

Julkaistu

5.9.2016
Tags