Onko digitaalisuus kivijalkakaupalle uhka, haaste vai mahdollisuus? Vastaamassa Kaupan liitto ry:n toimitusjohtaja Juhani Pekkala.

Digitaalisuus leviää kivijalkakauppaan. Sen avulla voidaan parantaa palvelua ja luoda asiakkaille uudenlaisia kokemuksia – myös kivijalkaliikkeissä. 
Digitaalisuuden lisääntyminen on tosiasia. Siihen on eri toimialoilla sopeuduttava, myös kaupassa. Siinä voi olla uhkia, mutta kannattaa ennemmin miettiä niitä mahdollisuuksia, joita se tuo. Mahdollisuuksia on kuitenkin enemmän.

Verkkokaupan kasvu on merkittävää, mutta se ei ole pääsyy vähittäiskaupan ongelmiin. Median mukaan suomalainen kauppa on jäänyt jälkeen verkkokaupan kehityksestä, eikä Suomi ole muillakaan toimialoilla enää digitaalisen kehityksen kärjessä.
Vähittäiskaupan ongelmien pääsyy on heikko kotimainen kysyntä eli ostovoima.  Myös verkkokaupalla on vaikutusta, mutta sen merkitys on erilainen kaupan eri toimialoilla.

Suomi ei ehkä ole ollut verkkokaupassa kehityksen kärjessä, mutta paljon on saatu myös aikaan. Nokia-klusterin romahtaminen on vienyt Suomelta kärkisijan digitaalisessa liiketoiminnassa, mutta nyt on saatava uusia avauksia. Osaamista ja teknologiaa Suomella vielä on.

Kaupan liiton ennusteen mukaan vasta ensi vuonna on kaupan alalla odotettavissa pientä kasvua. Työllisten määrä sen sijaan jatkaa laskuaan.
Jos talous ei virkisty ja verotusta kiristetään, kauppa ja palvelut työllistävät tulevaisuudessa vähemmän kuin tällä hetkellä. Verkkokaupan työpaikkoja uhkaa valua ulkomaille ja alan työllisten määrä näyttäisi Suomessa laskevan.

Digitalisaatio näkyy kuluttajalle erilaisina verkkopalveluina – kuluttaja voi hakea verkosta muun muassa tietoa, ideoita ja ohjeita. Varsinaisten ostosten tekeminen verkossa on vain pieni osa verkon käyttöä.  Myös kivijalkakauppa digitalisoituu, ja siellä voidaan rakentaa erilaisia palveluita helpottamaan kaupassa asiointia.
Kivijalkaan voi rakentaa äärettömästi erilaisia mielenkiintoisia ja viihdyttäviä digitaalisia palveluita. Tulevaisuuden digitaalinen kivijalkakauppa on elämyksellinen ja vetovoimainen; siellä on aivan pakko käydä.

Teksti: Nina Garlo-Melkas

Julkaistu

20.5.2014
Tags