Muutosyhtiö Trainers´House halusi toimitilat, jotka markkinoivat asiakkaille ja kumppaneille vahvasti yrityksen arvoja, yrityskulttuuria ja osaamista. Unelmien tilat löytyivät Itämerentalosta.

Kun hissi pysähtyy Ruoholahdessa sijaitsevan Itämerentalon viidenteen kerrokseen, eteen avautuu industrial-tyylinen toimistotaivas.

Ympärillä näkyy puuta, betonia, design-huonekaluja, kasveja ja mustia seiniä – ja kattoon asti ulottuvista ikkunoista avautuu mykistävä näkymä merelle. Vieras otetaan vastaan lämminhenkisesti pienen puisen pöydän takaa.

"Meille toimitilat ovat osa markkinointistrategiaa."

Näyttävien, vuonna 2018 valmistuneiden toimitilojen yhdeksi vaikuttajaksi paljastuu yrityksen sisältöpäällikkö Elina Yli-Kyyny. Hänen mukaansa koko projektia ohjasi selkeä tavoite – uusista toimitiloista haluttiin rakentaa media.

Trainers´ Housessa vieraat otetaan vastaan ihmisläheisesti pienen pöydän takaa. Tilojen halutaan viestivän yrityksen arvoja, joita ovat ihminen, rohkeus, nopeus, kasvu ja tulos. Arvot näkyvät myös neuvotteluhuoneiden nimissä. 

”Meille toimitilat ovat osa markkinointistrategiaa. Halusimme rakentaa tilat, joiden kautta voimme viestiä avoimesti arvoistamme ja yrityskulttuuristamme ja markkinoida vierailijoille tekemistämme ja osaamistamme”, Yli-Kyyny taustoittaa.

Satoja yrityspäättäjiä kokoavien toimitilojen tuli sijaita helposti saavutettavassa paikassa.

Projektissa kumppaneina toimivat tilojen etsimisessä auttanut kiinteistöpalveluyhtiö CBRE, kiinteistön omistaja ja kehittäjä Sponda sekä arkkitehtitoimisto Parviainen Arkkitehdit Oy.

Lopullisesta sisustussuunnittelusta vastasi Yli-Kyynyn lisäksi henkilöstöstä koottu muuttotiimi.  

Tilojen etsintävaiheessa Trainers´ Houselle esiteltiin useampia tiloja, jotka olivat toiminnallisuuksiltaan yhtä hyviä. Vierailu Itämerentalossa ratkaisi kuitenkin kaiken – henkilöstö rakastui Lauttasaarensalmelle avautuvaan merinäkymään. 

Itämerentalo hurmasi henkilöstön

Jo kohteen sijaintia lähdettiin miettimään asiakkaiden näkökulmasta. Satoja yrityspäättäjiä kuukausittain kokoavien toimitilojen tuli sijaita helposti saavutettavassa paikassa ja parkkitilaa tuli olla riittävästi.

Tilava keittiö palvelee tarvittaessa isompaakin valmennusryhmää. Tiloihin suunniteltiin myös oma keittiöpiste catering-kumppanina toimivalle Fazer Food Servicelle, joka vastaa asiakastarjoiluista.

Tilojen haluttiin toimivan tarvittaessa myös vieraiden jatkotyöskentely- ja vuokratiloina, joten neliöitäkin oli oltava reilummin kuin oman henkilöstön tarpeisiin.

Tilojen haluttiin toimivan myös vieraiden jatkotyöskentely- ja vuokratiloina.

Sopiva tila löytyi Ruoholahdessa sijaitsevasta, Spondan omistamasta Itämerentalosta, jonka merinäkymä hurmasi henkilöstön ensinäkemältä. Kohde remontoitiin lattiasta kattoon Trainers´ Housen tarpeisiin sopivaksi.

Sisustamisessa painotettiin ekologisuutta ja pyrittiin hyödyntämään mahdollisimman paljon käytettyä. Myös asiakkaille tarjottavat, kierrätettävät kokous- ja valmennusmateriaalit viestivät yrityksen arvoista.

”Täytyy kiittää Spondaa, joka oli valmis panostamaan tiloihin ja muutokseen niin merkittävästi. Yksi tavoitteemme oli yhdistää tilojen avulla kaksi liiketoimintayksikköä ja luoda avoimia tiloja, jotka kannustavat kohtaamisiin. Eli seiniä siis kaatui melkoisesti”, Yli-Kyyny nauraa.

”Yrityskulttuurimme perusta on yhteisöllisyys – mikään efortti ei tapahdu meillä yksin, vaan kaikki tekeminen perustuu tiimityöhön”, sisältöpäällikkö Elina Yli-Kyyny sanoo. 

Sisältöpäällikkö kiittelee Spondaa myös kiinteistön hyvästä ylläpidosta.

”Olemme itsekin proaktiivista porukkaa ja arvostamme sitä, että asioihin puututaan heti ja kannetaan vastuuta myös muista kuin omista tai omien asiakkaiden asioista.”

Avoimuus tuo eri toimenkuvat näkyväksi

Tilojen avoimuuden yksi tavoite oli näyttää asiakkaille, että heitä palvellaan koko organisaation voimin. Avoimuudella haluttiin tuoda näkyväksi myös henkilöstön ura- ja kasvumahdollisuuksia.

Tiloissa työskentelee noin 100 henkilöä, joista noin 50 toimii markkinoinnissa ja noin 50 valmennus-, projektijohto- ja muutoskonsulttitehtävissä. Iso sohvaryhmä jakaa työtilan kahteen osaan – väliseiniä ei ole lainkaan.  

”Esimerkiksi osa-aikaisena työskentelevät opiskelijat pääsevät nyt seuraamaan läheltä vaikkapa valmentajien tai muutoskonsulttien työtä. Urakehitys on meille tärkeää, sillä eri rooleihin ja johtotehtäviin kasvetaan meillä usein sisältäpäin. Rennot ja avoimet kohtaamispaikat auttavat uusia tulokkaita myös kasvamaan helpommin osaksi työyhteisöä”, Yli-Kyyny havainnollistaa.

Avoimilla tiloilla haluttiin näyttää, että asiakkaita palvellaan koko organisaation voimin.

Tilojen vaihdos oli sisältöpäällikön mukaan myös hyvä hetki vastuullisuuskäytäntöjen päivittämiseen. Euroopan vastuullisimmaksi kiinteistöalan yritykseksi valittu Sponda toimi vastuullisuusasioissa hyvänä taustatukena.

Työntekijät pääsevät avotiloissa seuraamaan läheltä toistensa työtä ja luomaan uraa yrityksen sisällä. Pöydän päälle ilmestyvät punaiset possut ovat merkki siitä, että olisi aika siivota omaa työpistettä. 

”Kaikissa hankinnoissa painotettiin ekologisuutta. Hyödynsimme kalustuksessa paljon entistä, luovuimme kertakäytöstä ja panostimme kierrätykseen. Teetimme asiakkaillemme myös kierrätysmateriaaleista valmistettuja kokous- ja valmennusmateriaaleja, jotka viestivät ajatuksistamme ulospäin”, Yli-Kyyny listaa.

Omaan liiketoimintaan optimoidut tilat

Yksi tärkeä tavoite tilasuunnittelussa oli tukea henkilöstön jaksamista. Työergonomiaa parannettiin hankkimalla lisää sähköpöytiä ja seisomamattoja – ja valmennustilaan tuotiin taukojumpan mahdollistavat puolapuut.

"Työntekijämme arvostavat inspiroivien tilojen lisäksi myös hyviä lähipalveluita."

Hiljaisen työn mahdollisuus haluttiin varmistaa useilla sisäiseen käyttöön tarkoitetuilla neuvotteluhuoneilla. Myös hyvään akustiikkaan satsattiin suosimalla työtiloissa kokolattiamattoa ja pehmeitä materiaaleja.

Oma täydenpalvelun studio on yrityksessä ahkerassa käytössä. Tiloissa tehdään niin podcasteja, still-kuvauksia kuin videoitakin. 

”Olemme saaneet henkilöstöltä paljon hyvää palautetta. Työntekijämme arvostavat inspiroivien ja toimivien tilojen lisäksi myös hyviä lähipalveluita. Toisella puolella tietä on kuntokeskus, oman ravintolan lisäksi tarjolla on paljon lounaspaikkoja ja lähialueella on helppo liikkua julkisilla ja kesäisin vaikkapa Alepa-fillareilla.”

Trainers´ Housen tiloissa vierailee kuukausittain satoja yrityspäättäjiä. Asiakastilojen lisäksi panostettiin erityisesti valmennustilojen toimivuuteen. 

Yli-Kyynyn mukaan vuoden käytössä olleet tilat ovat lunastaneet hyvin niille annetut odotukset.

”Sekä henkilöstöllä että asiakkailla on vihdoinkin käytössään juuri meidän liiketoimintaamme optimoidut tilat. Onnistuminen näkyy siinä, että työntekijät viihtyvät toimistolla, tiloista jaetaan päivityksiä sosiaaliseen mediaan ja asiakkaat tulevat mielellään käymään ja pitämään meillä myös omia tilaisuuksiaan.”

 

Spondan ohjeet toimitilaremonttiin

  • Kokonaisvaltaisen remontin aikatauluun vaikuttaa merkittävästi se, miten hyvin kohteen talotekniset ja rakenteelliset ominaisuudet tunnistetaan ja ennakoidaan.
  • Hyödynnä suunnittelijoita ja urakoitsijoita, joilla on kokemusta samasta kiinteistöstä tai samantyyppisistä projekteista – kiinteistön omistajalla on usein tieto parhaista osaajista.
  • Selkeä työnjako tehostaa prosessia. Kiinteistön omistaja vastaa lähtökohtaisesti kaikista tilan muutoksista ja työ hinnoitellaan osaksi vuokraa – sisustussuunnittelun ja kalustuksen voi hoitaa joko omistaja tai vuokralainen.
  • Suunnitteluvaiheessa voidaan tehdä suuria säästöjä. Mieti mahdollisimman tarkkaan, minkälaista työtä missäkin tilassa tehdään – näin esimerkiksi äänimaailma tai akustiikka voidaan optimoida tilakohtaisesti, ilman että kaikki tilat varustellaan kaikilla ominaisuuksilla. 
  • Päätä erikoismateriaalit ja lasielementtiratkaisut mahdollisimman aikaisin – mittatilaustuotteiden tilausajat voivat viedä leijonanosan remontointiajasta.
  • Remontti on hyvä mahdollisuus päivittää yrityksen vastuullisuuskäytäntöjä. Vastuullinen kiinteistönomistaja osaa neuvoa, miten voit muokata tilasuunnittelun avulla yrityskulttuuriasi kestävämpään suuntaan ja hyödyntää muutoksessa mahdollisimman paljon kierrätysmateriaaleja.
  • Koosta omistajan kanssa tarkka aikatauluarvio projektin läpiviennistä. Kokonaisvaltaiset toimistoremontit kestävät työn laajuudesta ja pinta-alasta riippuen noin 2–6 kk.

Asiantuntija: Spondan asiakkuuspäällikkö Anna Puhtila

Sponda valittiin kansainvälisessä GRESB 2019-vastuullisuustutkimuksessa Euroopan parhaaksi kiinteistöalan yritykseksi ja vuoden 2019 Sector Leaderiksi eli oman alansa kestävän kehityksen johtajaksi.

 

Kiinnostuitko Itämerentalosta tai muista Spondan kohteista? Ota yhteyttä >>

Ruoholahti nousi yritysten toivealueeksi – lue artikkeli >>

 

Julkaistu

7.10.2019
Tags

Tutustu toimitilaan

Tammasaarenlaituri 3, Helsinki, Ruoholahti
Tammasaarenlaituri 3
14269m²

Yhteyshenkilö

Anna Puhtila
Asiakkuuspäällikkö