Sponda voi olla myös asiakkaan sparrauskumppani myynnin kasvattamisessa, kertoo Citycenterin kauppakeskuspäällikkö Tiina Fågel.

Vähittäiskauppa on mielenkiintoisessa mutta haastavassa vaiheessa.  Nyt jos koskaan on muistettava, ettei mikään ole niin tärkeä kuin asiakas.

Oma taustani on vähittäiskaupasta liki kolmenkymmenen vuoden ajalta. Citycenterin tuoreena kauppakeskuspäällikkönä seuraan jatkuvasti sen kävijämääriä, liikevaihtoja ja muita tunnuslukuja.

Yhdessä kauppiaiden kanssa

Me Spondassa olemme ottamassa uudenlaisen askeleen kohti asiakkaitamme. Sen sijaan että olisimme vain vuokraisäntä, voimme jatkossa olla myös asiakkaan sparrauskumppani.

Kyse ei ole siitä, että tietäisimme kauppiaita paremmin, miten liikettä tulee johtaa. Päinvastoin. Aiomme olla lähellä auttaaksemme silloin ja siten kuin kauppias parhaaksi näkee.

Eikö asiakasvirtaa esimerkiksi ole tarpeeksi? Vai onko sitä enemmän kuin yrittäjä pystyy hallitsemaan? Onko liikkeen tai kauppakeskuksen tunnettuudessa toivomisen varaa?

Kuukausittaisten raporttiemme ansiosta näemme, milloin kauppias ehkä haluaa vauhdittaa myyntiä. Tärkeintä on pitää jatkuvasti suoria yhteyksiä kauppiaisiin, sillä vähittäiskaupan alalla kuukausi on pitkä aika.

Matkalla pohjoismaiden parhaaksi

Citycenterin kauppakeskusta aiotaan kehittää myös kokonaisuutena. Nykyiseen kanta-asiakasohjelman liittyviä VIP-avaimia jaettiin aikanaan 14 000, ja niistä osa on edelleen aktiivisessa käytössä.

Kanta-asiakasohjelma Citycenterissä tulee olemaan jatkossakin. Ohjelman muoto ja toimintatapa ratkeavat tulevissa keskusteluissa.

Tulemme lisäksi kirkastamaan kauppakeskuksen profilointia ja jakamaan kauppakeskuksen erilaisiin houkutteleviin alueisiin. Sopivassa vaiheessa aiomme myös markkinoida keskusta näkyvästi.

Järjestämme kuukausittain aamiaistapaamisia, joissa vuokralaisillamme on mahdollisuus keskustella ja välittää meille viestiä. Asiakkaamme pääsevät näin vaikuttamaan kauppakeskuksen kehittämiseen alusta lähtien.

Citycenter sijaitsee Helsingin parhaalla paikalla. Tavoittelemme lähitulevaisuudessa 15 miljoonaa kävijää vuodessa. Lentoasemaliikenne ja metron ulottaminen Espooseen tulevat vielä kasvattamaan näitä lukuja. Yhdessä asiakkaidemme kanssa haluamme tehdä Citycenteristä pohjoismaiden menestyneimmän kauppakeskuksen.

Tiina Fågel on Citycenterin kauppakeskuspäällikkö. Hän on työskennellyt aiemmin pitkään Stockmannin palveluksessa eri tehtävissä.

Teksti: Tiina Fågel

Julkaistu

25.8.2015
Tags

Tutustu toimitilaan

Kaivokatu 8 A-B, Helsinki, Kluuvi
Kaivokatu 8 A-B
44580m²

Yhteyshenkilö

Valtteri Bragge
Asiakkuuspäällikkö