Forumin ja Ratinan uusi mobiilisovellus ideoitiin asiakkaiden toiveiden pohjalta. Älysovellus helpottaa kauppakeskuksessa navigointia ja tuo parhaat tarjoukset käden ulottuville. Kauppiaille appi tarjoaa tehokkaan viestintäkanavan.

Kuluttajien elämää helpottavien mobiilisovellusten määrä on kasvanut viime vuosina vauhdilla. Nyt ”appeja” on alettu hyödyntää myös kauppakeskuksissa.

Spondan omistamat kauppakeskukset, Helsingin Forum ja Tampereen Ratina ovat lähteneet etujoukoissa hyödyntämään mobiiliviestinnän mahdollisuuksia.

Uudella sovelluksella on pyritty vastaamaan asiakkaiden toiveisiin. Forumissa asiakkaiden ykköstoiveena oli saada lisätietoa kauppakeskuksen tapahtumista ja uusista liikkeistä.

Forumin kauppakeskupäällikkö Katja Hatakan mukaan signaali sovelluksen hankkimiseen tuli kauppakeskuksen asiakkailta.

”Kuluttajatutkimuksissa asiakkaamme ovat toivoneet enemmän tietoa Forumin ajankohtaisista asioista, muun muassa tapahtumista ja uusista liikkeistä. Appilla saamme toimitettua tuoreimmat uutiset ja tarjoukset suoraan asiakkaan taskuun”, Hatakka kertoo.

Erikoisedut puhelimeen

Mobiilisovellus auttaa asiakasta tutustumaan kauppakeskuksen liikkeisiin ja palvelutarjontaan, tuleviin tapahtumiin sekä tuoreimpiin asiakasetuihin.

”Appin 3D-kartta opastaa asiakkaan suorinta reittiä haluttuun liikkeeseen.”

Asiakasta myös opastetaan kauppakeskuksen käytössä. Forumin sovelluksessa on esimerkiksi 3D-kartta, joka opastaa asiakkaan suorinta reittiä haluttuun liikkeeseen. Ratinan sovelluksen 3D-kartta on parhaillaan valmistumassa.

Forum on tunnettu vahvasta yhteishengestään ja myös kauppakeskusappiin haluttiin malleiksi aitoja forumilaisia. Sovelluksessa malleina toimivat H&M:n, KappAhl:n, Alepan ja ravintola India Housen työntekijät.

”Sovellus on infokanava, mutta samalla myös asiakkaidemme etusovellus. Siitä on nähtävissä kaikki samat ajankohtaisedut kuin www-sivuillammekin. Lisäksi sovelluksesta näkee erikoisedut, jotka on suunnattu pelkästään rekisteröityneille asiakkaillemme. Voidaankin sanoa, että appi korvaa perinteisen kanta-asiakaskortin”, Hatakka sanoo.

Helpompaa shoppailua

Huhtikuussa avatussa tamperelaisessa Kauppakeskus Ratinassa appi otettiin käyttöön loppukesästä.

Kauppakeskuspäällikkö Mervi Aholan mukaan ensin rakennettiin kauppakeskuksen verkkosivut ja mobiilisovellusta lähdettiin työstämään sen jälkeen.

”Sovelluksesta on nähtävissä samat tietosisällöt kuin nettisivuiltammekin. Sama IT-yritys toteutti molemmat ratkaisut, joten sovellus ja nettisivut toimivat saumattomasti yhteen. Esimerkiksi nettisivuille tehty päivitys saadaan näkymään saman tien myös appissä”, Ahola kertoo.

Kauppakeskussovelluksesta löytyvä 3D-kartta auttaa asiakkaita löytämään suorinta tietä haluttuun liikkeeseen. 

Ratinassa uutta sovellusta ei ole vielä ehditty suuresti markkinoida. Ahola kuitenkin uskoo helppokäyttöisen sovelluksen käytön lisääntyvän nopeasti, sillä se parantaa tiedon saatavuutta ja helpottaa samalla kauppakeskuksessa asiointia ja ostosten tekemistä.

”Sovelluksen latauksen yhteydessä asiakas voi tilata myös Ratinan ystävät -uutiskirjeen. Samalla voi valita ne aihealueet ja tuotteet, jotka itseä kiinnostavat. Raksitut kohdat vaikuttavat siihen, millaisia etuja mobiilisovellus tarjoaa”, Ahola kertoo.

Vikkelämpää asiakasviestintää

Kauppakeskukselle ja liikkeille appi tarjoaa nopean, vaivattoman ja kustannustehokkaan tavan asiakaskunnalle viestimiseen.

"Appi vähentää paperisen mainosmateriaalin määrää, mikä tuo säästöjä ja vähentää ympäristökuormitusta."

”Esimerkiksi paperisten myymälä- ja kauppakeskusmateriaalien tarve vähenee, mikä tuo kustannussäästöjä ja vähentää ympäristökuormitusta. Tarjouskampanjoista saadaan asiakkaille viestittyä saman tien, kun ei tarvitse odottaa painatusta”, Ahola luettelee.

Appi korvaa muoviset henkilökuntakortit

Kauppakeskussovellus ei ole suunnattu pelkästään asiakkaille. Forumin ja Ratinan sovellukset toimivat nimittäin myös kauppakeskuslaisten henkilökuntakortteina.

Kun kortit ovat sähköisessä muodossa, niiden hallinta helpottuu; käyttöoikeuksia on helppo muuttaa henkilöstön vaihtuessa.

Uusi mobiiliappi tuo tuoreimmat tarjoukset suoraan asiakkaan taskuun.

”Kauppakeskuksemme 2000 työntekijän henkilökuntakortit ovat vaihtuneet muovikorteista sähköisiksi. Tämä on myös pieni ympäristöteko”, Hatakka sanoo.

”Sovellus toimii myös kauppakeskuslaisten henkilökuntakortteina.”

Nykyaikaisille mobiilisovelluksille ja ohjelmistoille on luonteenomaista ripeä kehitystahti. Forumin ja Ratinan kauppakeskussovellukset eivät tee tässä poikkeusta.

”Kuuntelemme aktiivisesti asiakkaiden käyttökokemuksia ja kehitämme sovellusta sekä sen sisältöjä saamamme palauteen perusteella. Jatkossa voimme tarjota sovelluksen kautta myös Forumin yhteistyökumppaneiden tarjoamia asiakasetuja”, Hatakka sanoo.

 

Forumin & Ratinan asiakasappin edut kuluttajalle

  • Kauppakeskusinfo helposti saatavilla
  • Tuoreimmat tarjoukset ja etukupongit aina matkassa
  • Korvaa erilliset kanta-asiakaskortit
  • Helpottaa navigointia kauppakeskuksessa (3D-kartta)

Forumin & Ratinan asiakasappin edut kauppiaille

  • Parantaa asiakaspalvelun tasoa
  • Helppo ja nopea kanava asiakkaiden tavoittamiseen
  • Vaivaton päivitettävyys
  • Toimii henkilökunnan henkilökortteina
  • Vähentää printtimateriaalien sekä muovisten kanta-asiakaskorttien tarvetta

Forumin ja Ratinan mobiilisovellukset ovat ladattavissa Applen mobiililaitteisiin App Storesta ja Android-laitteisiin Google Playstä. Sovelluksen latauduttua mobiililaitteeseen käyttäjä rekisteröityy käyttäjäksi. Tämän jälkeen appi on käyttövalmis.

Julkaistu

27.10.2018
Tags

Tutustu toimitilaan

Mannerheimintie 14-20, Helsinki, Kamppi
Mannerheimintie 14-20
40000m²

Yhteyshenkilö

Henri Eteläpelto
Head of Leasing, Retail