Viestinnän tekijä Kirsi Pihan mielestä tunteettomat yrityskulttuurit tuottavat nössöjä organisaatioita, jotka ovat liian hitaita muutokselle.

Onko työntekijöiden paras motivaattori vapauden tunne?

Työntekijän paras motivaattori on kunnianhimo tekemiseen. Se että kokee tekevänsä merkityksellistä työtä ja että yrityksellä on jokin missio, jonka edistämisessä voi olla aktiivisesti mukana.

Useimmissa töissä kyttääminen ja mittaaminen eivät ole innostusta lisääviä asioita. Yksilöllisempi tapa tehdä töitä on tätä päivää ja aivan varmasti huomista. Usein motivoivan työn edellytys on hyvä yrityskulttuuri. Fiilis, että työntekijät kokevat olevansa samassa veneessä, jota yhdessä liikutetaan tavoitteiden suuntaan sen sijaan, että jokainen pyrkii kyynärpäitä käyttäen edistämään omaa uraansa. Palkitsemistavoissa on huikeita eroja siinä millaista käyttäytymistä suositaan vaikka kuviteltaisiin suosivan jotain muuta.

Jäykistävätkö tittelit työyhteisöä?

Tittelit eivät kerro nykyään enää yhtään mitään. Niistä on tullut keino päteä, joka on kaukana siitä mitä tehdään. Toisaalta ihmiset kaipaavat tapaa edetä ja usein se käy tittelin kautta vaikka itse työ ei muuttuisi lainkaan.

Me päädyimme yhtenäistämään tittelimme Ellun kanoissa kahdesta syystä. Emme halua olla puhujia vaan tekijöitä. Autamme asiakasta konkreettisesti emmekä vain viisastele. Toinen syy oli hierarkian vierastaminen. Emme halua keskiporrasta tai turhia esimiehiä vaan vertaisorganisaation, jossa roolit voivat vaihtua tilanteesta riippuen. Asema pitää ansaita ja sen voi ansaita vain työkavereiden arvostuksen kautta.

Saako työpaikallakin suuttua?

Mottoni on ollut, että "konflikti päivässä pitää yrityksen virkeänä." Se tarkoittaa, että tämän päivän nopeasti muuttuvassa maailmassa vain yritys, jossa asiat käsitellään nopeasti, voi menestyä. Mitä ikävämpiä asiat ovat, sitä tärkeämpi on konfliktoida ne ja käsitellä pois. Yrityskulttuuri, jossa ihmiset eivät uskalla puhua epäkohdista liittyen omaan työhönsä tai vaikkapa yrityksen strategiaan, tuottaa nössöjä organisaatioita, jotka ovat liian hitaita muutokselle.

Edellyttääkö menestyminen, että yritys herättää tunteita?

Ei välttämättä. Menestyminen edellyttää, että lähtee joka päivään haastajan asenteella.

Menestyminen edellyttää sitä, että ymmärtää mitä asiakas haluaa, sen jälkeen mitä tämä tarvitsee ja pystyy sovittamaan nämä kaksi asiaa niin, että päästään isompi loikka eteenpäin kuin asiakas ehkä kuvittelikaan. Se vaatii organisaatiolta etukenossa kehittyvää osaamista sekä kykyä ravisteluun, mutta myös asiakkaan syvällistä ymmärrystä.

”Asema pitää ansaita ja sen voi ansaita vain työkavereiden arvostuksen kautta.”

Julkaistu

27.10.2016
Tags

Tutustu toimitilaan

Unioninkatu 24, Helsinki, Kaartinkaupunki
Unioninkatu 24
3497m²

Yhteyshenkilö

Jenni Nivalainen
Senior Manager, Leasing and Customer Success