Kauppakeskukset kasvavat ja kasvattavat markkinaosuuttaan vähittäiskaupasta maltillisesti myös tänä vuonna. Verkkokauppa ei ole uhka, vaan hyvä sparraaja.

Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Pertti Vikkula haluaa häivyttää verkkokaupan ja perinteisten myymälöiden ristiriidan, sillä kauppa tarvitsee sekä kivijalkaa että verkkovaihtoehtoa toistensa tueksi.  Esimerkiksi hyvässä kauppaketjussa verkkokauppa on yksi toimiva lenkki myymäläverkostossa.

Samoilla linjoilla on myös Spondan Kauppakeskukset -yksikön johtaja Henrik Stadigh menemällä jopa hieman pidemmälle.

”En puhuisi enää liiketilasta, vaan kauppapaikasta. Verkkokauppa ei vyöry ja horjuta kivijalkakaupan asemaa. Ne tukevat toisiaan”, sanoo Stadigh.

Kuluttaja voi Stadighin mukaan käydä liikkeen verkkosivuilla vertailemassa tuotteita ja hakea ne kaupasta. Kivijalkakauppa pystyy tuottamaan kokemuksia ja elämyksiä.

Isot pystyvät parhaiten tuotteistamaan verkkokaupan, mutta monikanavaisuus on tulevaisuutta kaikille. Verkkopalvelu on tärkeä osa kaupan konseptia.

Esimerkiksi Ruotsissa ollaan toteuttamassa, ja Suomessakin valmistellaan mahdollisuutta kehittää verkon ja myymälän rajapintaa kauppakeskuksissa niin, että asiakas pystyy menemään myymälän tuotetasolle verkon kautta ja katsomaan, löytyykö tiettyä tuotetta liikkeestä.

”Tavoitteenamme on, että asiakkaan olisi mahdollisimman helppo saada hyvää lisäarvoa asioidessaan verkon kautta kauppakeskuksessa”, sanoo Vikkula.

Tällä hetkellä myymälöistä haetaan Vikkulan mukaan vielä noin puolet tuotteista, vaikka niitä olisi alun perin vilkuiltu verkkokaupassa. Esimerkiksi jalkineissa ja urheiluvarusteissa on tärkeää sovittaa ja nähdä itse tuote. Maksu saattaa kuitenkin tapahtua verkossa.

Kasvua odotettavissa

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi viime vuonna 5,8 miljardiin euroon (+5,0 %) ja kävijämäärä 356 miljoonaan asiakkaaseen vuodessa (+6,4 %).  Kasvua selittävät uudet tai uudistuneet kauppakeskukset, kuten Citycenter ja Kaari Helsingissä, Ainoa Espoossa ja Capri Lappeenrannassa.

Vertailukelpoinen myyntimäärä, josta on poistettu uudet keskukset, laski 0,5 prosenttia edellisestä vuodesta. Kauppakeskusten markkinaosuus koko vähittäiskaupasta kasvoi kuitenkin 15 prosenttiin.

Viimeisen viiden vuoden aikana Suomessa on investoitu kauppakeskusten uudistamisiin tai uusiin kauppakeskuksiin yli miljardi euroa.

Nyt tuotantoputkessa on uusia keskuksia esimerkiksi Porissa, Hämeenlinnassa, Lahdessa, Ikaalisissa, Oulussa yhteensä 147 000 neliön verran. Laajennukset tuovat 50 000 neliötä lisää pinta-alaa.

”Odotamme kasvua tänä vuonna, vaikka säät ovatkin sotkeneet pukeutumisen markkinoita. Mitään isoa ei uskalla ennustaa, mutta muutaman prosentin kasvu on varmasti useammassa keskuksessa tähtäimessä”, Vikkula arvioi.

Julkaistu

21.5.2014
Tags