Innovatiivinen kauppakeskusmarkkinointi on asiakkaan palvelemista, bloggaa kauppakeskusjohtaja Henrik Stadigh.

Mitä jos olisit kauppias vilkkaalla liikepaikalla ja haluaisit hyödyntää suuret kävijämäärät ja sitouttaa kävijät kanta-asiakkaiksesi? Entä jos tietäisit heti, kun kauppaan astuu asiakas, joka käy säännöllisesti liikkeessäsi ja ansaitsisi erityiskohtelun? Miltä asiakkaasta mahtaisikaan tuntua, jos osaisit heti suositella juuri sellaisia tuotteita, joista hän pitää?

Viime syksynä Sponda käynnisti hankkeen, joka voi olla lähtölaukaus kivijalkakaupan murrokselle. Lanseerasimme yhdessä TBWA-mainostoimiston kanssa VIP-kanta-asiakasavaimen, joka on maailmassa ainoalaatuinen.

Henrik Stadigh uskoo, että Citycenterin kävijät haluavat yhä henkilökohtaisempaa palvelua.

Avaimenperässä on RFID-siru, joka saa avaimen toimimaan samaan tapaan kuin verkkokaupan evästeet. Kanta-asiakasavaimesta pystytään lukemaan tiedot asiakkaan aiemmasta ostokäyttäytymisestä. Kanta-asiakasohjelmassa mukana oleva liike saa ne heti näytölleen, kun asiakas tulee liikkeeseen.

Avaimenperiä jaettiin asiakkaille Citycenterin kauppakeskuksessa 10 000, ja näistä yli tuhat on aktiivisessa käytössä. Suuren kysynnän vuoksi avaimia on nyt teetetty lisää ja tullaan jakamaan asiakkaille.

Citycenterissä VIP-avain on avannut markkinointiin uusia mahdollisuuksia. Kauppakeskuksen yleisönäytöille pystytään tekemään VIP-avaimen haltijoille kohdennettuja kanta-asiakastarjouksia. Kauppiaat iloitsevat erityisesti siitä, että tämä on lisännyt näkyvyyttä ja tuonut lisää liikennettä kauppakeskuksen kaikkiin kerroksiin. Asiakasvirta kerrosten välillä on kasvanut VIP-avaimen lanseerauksen jälkeen yli 20 prosenttia.

Uudistuneen Citycenterin avajaisia vietettiin ja VIP-avaimia jaettiin ensimmäisen kerran loppukesästä 2014.

Aiomme hyödyntää VIP-avainta edelleen Citycenterissä ja kehitämme samalla kauppakeskusmarkkinoinnin mahdollisuuksia ylipäätään. RFID-siruun perustuva markkinointi on myös helposti skaalattavissa. Tarkoitan tällä sitä, että kauppakeskuksen näkökulmasta lähes samalla panostuksella ratkaisusta hyötyvät niin kymmenen kuin viisikymmentä liikettä.

Markkinointi-innovaatiomme palkittiin äskettäin graafisen alan ammattilaisten Grafia ry:n Vuoden huiput -kilpailussa hopealla. VIP-avaimen Hopeahuippu-palkinto tuli Innovatiivinen media ja ympäristö -sarjassa. Physical Cookieta kuvailtiin innovaatioksi, jossa markkinoinnista on tullut palvelua ja siitä on suoraa hyötyä asiakkaille.

Ilokseni voi myös kertoa, että VIP-avain on valittu New York Festivals -kilpailun shortlistalle. Kilpailua voitaneen pitää maailman vaativimpana ja monipuolisimpana mainosalan kilpailuna. Osallistujia ja tuomareita on yli 70 maasta.

Citycenteristä saamaamme kokemusta voimme hyödyntää muissakin kauppakeskuksissamme. Olemme äskettäin ilmoittaneet rakennuttavamme Tampereen Ratinaan tämän talousalueen suurimman kauppakeskittymän, joka avataan keväällä 2018.

Henrik Stadigh on Spondan kauppakeskuksista vastaava johtaja.

Teksti: Henrik Stadigh

Julkaistu

12.5.2015
Tags

Tutustu toimitilaan

Kaivokatu 8 A-B, Helsinki, Kluuvi
Kaivokatu 8 A-B
44580m²

Yhteyshenkilö

Valtteri Bragge
Aluepäällikkö