Kaupan murros haastaa myös kauppakeskukset. Ne tarvitsevat menestyäkseen yhä yksilöllisempiä palveluja.

Pohjoismaiset kauppakeskukset ovat edelleen voimakkaassa kasvuvaiheessa. Kansainväliset kauppaketjut pyrkivät pohjoisille markkinoille, ja paikalliset ketjut vaativat samaan aikaan yhä parempia liikepaikkoja.

Digitalisointi ja verkkokauppa muuttavat toimintaympäristöä ja kilpailuasetelmia. Kauppakeskusten pitääkin olla jatkossa yhä elämyksellisempiä, todettiin huhtikuussa Helsingissä järjestetyssä pohjoismaisessa kauppakeskusseminaarissa. Sponda oli yksi tapahtuman yhteistyökumppaneista.

Ratinassa hyödynnetään trendejä

Sponda julkisti maaliskuussa merkittävän kauppakeskushankkeen. Yhtiö rakennuttaa Tampereen Ratinaan kauppakeskuksen, joka avautuu kolmen vuoden päästä, vuonna 2018.

”Teemme Ratinasta proaktiivisen kauppakeskuksen, joka aktivoi asiakkaita erilaisin tapahtumin sekä digitaalisten palvelujen avulla”, kertoo kiinteistökehityksen liiketoimintajohtaja Veli-Pekka Tanhuanpää Spondasta.

Ratinanaukio houkuttelee kävijöitä kahviloillaan ja ravintoloillaan.

Ratina muodostaa keskuksen, jollaista Tampereella ei ole aiemmin ollut. Kauppakeskuksen eteen tulevalla Ratinanaukiolla pystytään järjestämään isojakin tapahtumia. Aukion ympärillä sijaitsevat kahvilat ja ravintolat houkuttelevat kävijöitä ja tuovat samalla asiakkaita kauppakeskukseen.

Ratina sijaitsee lähellä stadionia, jossa järjestetään suurtapahtumia.

Ratinassa hyödynnetään monipuolisesti digitaalisuuden mahdollisuudet.

”Seuraamme koko ajan kehitystä, mutta emme vielä tässä vaiheessa halua sitoutua mihinkään tiettyihin digitaalisiin ratkaisuihin. Digitaaliset palvelut kehittyvät niin vauhdikkaasti, että kolmen vuoden päästä suosiossa voivat olla kokonaan erilaiset palvelut kuin nyt. Aiomme kuitenkin olla ajan hermolla”, Tanhuanpää kertoo.

Ratinassa aiotaan kehittää myös elämyksellisyyttä. Keskukseen on suunnitteilla myös erilaisia elementtejä, kuten valopiha ja jättikokoisia näyttöruutuja, joiden avulla voi muun muassa luoda erilaisia tunnelmia.

Ola Sars vieraili Helsingissä pohjoismaisessa kauppakeskusseminaarissa huhtikuussa 2015.

Kauppakeskusten viisi kuuminta trendiä Pohjoismaissa

 1. Kansainväliset kauppaketjut laajenevat ja pohjoismaiset kauppaketjut haluavat yhä kilpailukykyisempiä liikepaikkoja.
Kustannuspaineet, verkkokaupan kasvu ja muutokset kuluttajien ostokäyttäytymisessä pakottavat kaupat lisäämään näkyvyyttään ja vahvistamaan verkostoaan.

2. Kauppakeskusmarkkinointi on yhä henkilökohtaisempaa.
Kuluttajat ovat yhä vaativampia, ja verkkokaupan kasvu laajentaa tarjontaa.

”Tämä tarkoittaa, että kuluttajat on tavoitettava yhä henkilökohtaisemmin ja käytettävä hyväksi esimerkiksi kustannustehokasta digitaalista mediaa ja tapahtumia”, sanoi konsulttiyhtiö CBRE:n johtaja David Close pohjoismaisessa kauppakeskusseminaarissa.

Hän muistutti, että kauppakeskusten on tunnettava entistä paremmin asiakkaansa ja kohderyhmänsä ja mikä heihin puree.

3. Taustamusiikki yhdistää brändin ja kuluttajan.
Markkinoinnin uudet tuulet näkyvät myös kauppakeskusten taustamusiikissa. Se on nousemassa kokonaan uudelle tasolle.

”Oikea musiikki oikealla hetkellä ja oikeassa paikassa lisää myyntiä”, kertoi seminaarissa Ola Sars, Spotify for Business -palvelun perustaja ja toimitusjohtaja.

Sars tarjoaa yhteistyökumppaneilleen räätälöityjä Spotify-palveluja. Niiden tarkoituksena on yhdistää brändi ja musiikki, joka puree brändin kannattajiin.

4. Digitaalisuus lisääntyy.
Digitaalisuutta hyödynnetään kauppakeskuksissa monipuolisesti. Lapsille voidaan suunnata pelinomaisia palveluja, ja digitaalisilla sisustuselementeillä pystytään muuttamaan kauppakeskusten tunnelmaa. Kanta-asiakkaille voidaan helposti kohdentaa digitaalisten ratkaisujen avulla erilaisia palveluja, kuten tapahtumalippuja tai asiakaspysäköintiä.

5. Liikkumisen sujuvuudesta tulee yhä merkittävämpi tekijä kauppakeskuksissa.
Ihmisten kulkua kauppakeskuksissa voidaan tutkia ja suunnata yhä monipuolisemmin. Simulointi onnistuu esimerkiksi palveluntarjoajien järjestelmien avulla. Liikkumista monipuolistavat erilaiset liukuporras-, liukutaso- ja hissiratkaisut.

 

Teksti: Johanna Hytönen

Julkaistu

10.6.2015
Tags

Tutustu toimitilaan

Vuolteenkatu 1, Tampere, Ratina
Vuolteenkatu 1
52000m²