Kasvispainotteinen ruokavalio kasvattaa suosiotaan. Trendi näkyy myös kauppakeskuksissa, joissa kasvisruokapaikat vastaavat asiakkaiden kysyntään. Monipuoliset ravintola- ja kahvilakonseptit houkuttelevat paikan päälle uusia asiakkaita.

Kasvisruoan sanotaan olevan yksi tämän hetken kuumimmista ruokatrendeistä. Lihan syönnin vähentämisellä on uutisoitu olevan esimerkiksi monia terveysvaikutuksia, ja sekasyöjienkin kiinnostus kasvisruokaa kohtaan on kasvanut. Se näkyy myös kauppakeskuksissa. Forumin kauppakeskusjohtaja Lars Eklundh Spondasta tunnistaa ilmiön.

”En sanoisi, että kyse on pelkästään kasvisruokatrendistä. Enemmän on kyse kasvispainotteisen ruuan suosion kasvusta, joka on vahvistunut viimeisen 4-5 vuoden ajan. Tämä siis tarkoittaa esimerkiksi salaattitarjonnan lisääntymistä melkein kaikkien ravintoloiden ja kahviloiden tarjonnassa, ja lisäksi on tullut joitakin pelkkään kasvis- tai vegaaniruokaan keskittyneitä konsepteja.”

Kauppakeskusten tulee seurata jatkuvasti kuluttajakysynnän trendejä ja kehittää palvelutarjontaansa vastaamaan asiakkaiden kysyntää. Sijainti kauppakeskuksessa tarjoaa myös kasvisruokaan keskittyville kahviloille ja ravintoloille mahdollisuuden laajentaa asiakaskuntaansa.

”Sijainti kauppakeskuksessa ja näin keskeisellä paikalla on meille todella tärkeä. Meille löytää helposti ja tänne on esteetön pääsy”, sanoo Forumin Kukontorilla toimivan Kippo-pikaruokapaikan toimitusjohtaja Jyri Järvi.

Järvi perusti isoveljensä Lassen kanssa alun perin frozen yoghurtia eli esimerkiksi Yhdysvalloissa suosittua jäädytettyä jogurttia myyvän Kipon Iso Roobertinkadulle vuonna 2010. Nykyään Kippo on perheyritys, joka myy Forumin toimipisteessään vegaanisia leipiä, smoothieita ja mehuja. Kaikki annokset valmistetaan avoimessa keittiössä paikan päällä ja tilauksesta.

”Koska teemme annokset aina tilauksesta, on tärkeää, että volyymit ovat riittävän suuria. Tässäkin mielessä kauppakeskussijainti on ihan ehdoton etu”, toteaa Järvi.

Laadukas ruoka edellä

Vaikka kasvispainotteinen ruoka kiinnostaa yhä suurempaa osaa asiakkaista, liittyy vegaanisuuden korostamiseen riskinsä. Joillekin vegaanius voi kuulostaa liian extremeltä tai tuoda mieleen mauttomat annokset, jotka eivät vie nälkää.

Vegaani-sanaa ei esimerkiksi Kipon materiaaleista löydy, vaikka annokset ovatkin täysin kasviperäisiä.

”Se, että tarjoamme vegaanista ruokaa, on tärkeää, mutta emme halua tehdä siitä numeroa. Palvelemme aivan kaikkia asiakkaita ja haluamme tarjota ensisijaisesti hyvää ruokaa”, kertoo Ella Järvi, Jyri Järven sisko ja yksi Kipon omistajista. Hän jatkaa, että vegaanien keskuudessa tieto hyvistä ruokapaikoista leviää nopeasti puskaradion kautta, joten erityistä vegaanimarkkinointia ei siksikään tarvita.

Järvet uskovat, että kasvispainotteisen ja vegaanisen ruuan kysyntä on kasvussa monestakin syystä.

”Ihmiset tiedostavat ruuantuotantoon liittyviä ongelmia sekä ruokien terveysvaikutuksia hyvin, ja sitä mukaa kun tarjonta on lisääntynyt vaikkapa kahviloissa, osataan laadukasta vegaaniruokaa myös vaatia aiempaa enemmän”, Ella Järvi pohtii.


Kipon vegaaniset leivät, smoothiet ja mehut houkuttelevat asiakkaita kauppakeskus Forumiin.

Laaja asiakaskunta

Forumin asiakaskunta on hyvin monipuolista, mikä näkyy myös ruokapaikoissa. Jotkut asiakkaat tulevat myös Forumiin varta vasten asioidakseen esimerkiksi Kipossa.

”Varsinkin turistit ovat löytäneet paikan hyvin, koska ovat lukeneet siitä esimerkiksi matkailusivusto Yelpistä tai vegaanien Happy Cow -sivustolta”, Ella Järvi toteaa.

”Ja lapsiperheet tulevat tänne myös mielellään, sillä paikka on hyvin saavutettavissa rattaiden kanssa”, hän jatkaa.

Lars Eklundh on samaa mieltä Kipon kaltaisten paikkojen vaikutuksesta kauppakeskuksen kävijäkuntaan.

”Lisääntynyt salaatti- ja kasvisruokatarjonta on varmistanut, että asiakkaat ovat pysyneet kauppakeskuksissa ja myös osittain asiakkaita on saatu lisää niiden kautta. Vegaanikonseptit ovat aika uusi ilmiö, ja niiden myötä kauppakeskuksiin on tullut uusia asiakkaita”, hän kertoo.

Vaikka ruokatrendit tietysti näkyvät kauppakeskustenkin tarjonnassa, ei se varmasti tulevaisuudessakaan rakennu pelkästään viimeisimpien villitysten varaan.

”Siellä missä liikkuu paljon asiakkaita, tarjonnan monipuolisuus on aina ollut ja tulee jatkossakin olemaan erittäin tärkeää. Siksi kysyntää riittää kyllä muillekin kuin vege- ja vegaanikonsepteille, vaikka niiden suosio onkin kasvussa. Uskoisin, että kevyen ruuan tarjonta vielä lisääntyy ainakin 2–4 vuoden tähtäimellä”, Lars Eklundh sanoo.

Myös Jyri Järvi uskoo, että Kipon kaltaisille, laadukasta ja terveellistä kasvisruokaa tarjoaville paikoille on tulevaisuudessa yhä enemmän kysyntää.

”Tuskin perinteisemmät pikaruokapaikatkaan mihinkään häviävät, mutta tarjonta varmasti monipuolistuu niin, että kaikille löytyy sopiva ruokapaikka”, hän pohtii.

Julkaistu

10.4.2017
Tags

Tutustu toimitilaan

Mannerheimintie 14-20, Helsinki, Kamppi
Mannerheimintie 14-20
40000m²