Luovuuden kannalta tehokasta työntekoa ei ole se, että istutaan toimistopöydän ääressä. Toimistossa pitäisi olla erilaisia tiloja eri tarkoituksiin.

”Olen nähnyt monta organisaatiota, jotka ovat jämähtäneet vanhan aikaiseen kellokorttiin asiantuntijatyössä, mikä on mielestäni järkyttävää. Se, miten työtä mitataan, tulee muuttumaan”, sanoo futuristi Elina Hiltunen.

Hän on luonut vision tulevaisuuden toimistosta ennakoimalla tulevaisuutta. Ennakoinnilla tarkoitetaan heikkojen signaalien, eli merkkien tai ilmiöiden, seuraamista, joista voi muodostua tulevaisuudessa vahvoja trendejä.

”Hyvä ennakointi on sellaista, että sitä tehdään 365 päivää vuodessa. Koko ajan mietitään ja katsellaan toimintaympäristöä ja yritetään havaita heikkoja signaaleja.”

Hiltusen yritys What’s Next Consulting Oy konsultoi organisaatioita pohtimaan heidän toimialansa tulevaisuutta. Hiltusen mukaan jokaisen yrityksen pitäisi tehdä ennakointia säännöllisesti.

Downshiftaajien sukupolvi

Hiltunen löytää heikkoja signaaleja tutkimuksista, työelämässä näkyvistä ilmiöistä tai ympäröivästä maailmasta. Hän on esimerkiksi omia lapsiaan seuraamalla huomannut, miten 1990- luvun lopulla ja 2000-luvun alussa syntynyt Z-sukupolvi tulee muuttamaan työelämää.

”Omat lapseni lähtevät ihan eri lähtökohdista työelämään kuin minä. He ovat hirveän valistuneita, hieman hemmoteltujakin ja siksi he osaavat myös vaatia.”

Z-sukupolvi on kasvanut tekniikan parissa ja he ottavat sen itsestäänselvyytenä. Turha virallisuus poistuu työpaikoilta ja tilalle tulee leikkisyys.

”Nuorten mielestä on coolia mennä työpaikalle hupparissa ja istua jumppapalloilla. Nämä nuoret uskaltavat downshiftata, jos työpaikka ei kiinnosta.”

Teksti: Jenni Uusilehto

Julkaistu

20.5.2014
Tags