Muuttajan muistio

Yrityksen muutto uusiin toimitiloihin on monivaiheinen projekti, josta selviät helpommin, kun yksityiskohdat ja toimet on jo valmiiksi mietitty.
Siksi olemme kehittäneet avuksesi tämän muuttajan muistion.

1. Toimitilatarpeen kartoitus

Selvitä, onko yrityksesi nykyinen toimitila toiminnaltaan ja kustannuksiltaan tarkoituksenmukainen. Arvioi myös sijaintia — se voi vaikuttaa suuresti yrityksesi menestykseen.

Toimitilantarjoajan tulee voida neuvoa sinua seuraavissa kysymyksissä:

  • Sopiiko yrityksellesi keskusta, taajama vai syrjäisempi sijainti?​​ ​
  • Onko alue yleisesti yrityksellesi sopiva?​
  • Onko alue yleisesti yrityksellesi sopiva? ​
  • Sujuuko työmatkaliikenne?
  • Syntyykö alueen muiden toimijoiden kanssa synergiaa ja löytyykö alueelta liiketoimintaa tukevia palveluja? ​
  • Palvelevatko uuden sijainnin liikenne- ja jalankulkuväylät toimintaasi nykyistä enemmän?
  • Täyttyvätkö logistiikan tarpeet?

  2. Toimitilojen hankinta

Yrityksesi tarvitsee omalle toiminnalleen tarkoituksenmukaiset, viihtyisät ja ympäristömyönteiset toimitilat. Sponda räätälöi toimitilat ammattitaidolla yrityksesi tarpeisiin. Viilaamme pienet yksityiskohdat huolella ja kaadamme seiniäkin tarvittaessa.

 Uusien tilojen hankinta on nelivaiheinen prosessi:

1. Kartoitus
Kaikki alkaa sopivien tilojen kartoituksesta ja valinnasta.

2. Suunnittelu
Tutustumiskäynnit tiloissa ja tilankäytön suunnittelu varmistavat, että tarpeesi on ymmärretty oikein.

3. Muutostyöt
Kun yhteisymmärrys on syntynyt, on tilojen räätälöinnin aika.​

4. Muutto
Samanaikaisesti muutostöiden kanssa alkaa muuton aikataulutus ja käytännön toteutus. Näihin kuuluvat muuttoliikkeen valinta, tietojärjestelmien ja lakusteiden siirron suunnittelu sekä oman henkilökunnan käytännön ohjeistaminen.

3. Muuttajan muistilista

Muutto sopiviin tiloihin lisää viihtyvyyttä ja sitä kautta tulosta.

Näin teet muutosta sujuvan:

  • ​Organisoi ​sisäinen työryhmä tai ota ulkopuolinen kumppani avuksi muuton organisoinnissa. Myös muuttofirmat osaavat auttaa suunnittelussa.​​​​​ ​ ​ ​ ​ ​
  • Informoi henkilöstöä riittävästi. Se helpottaa muuttoa ja sopeutumista uusiin tiloihin.
  • Varaa aikaa kalusteiden ja muun irtaimen järjestelylle. Purku, pakkaus, siirto, asennus ja kytkennät vievät aikaa. Sama koskee tietojärjestelmiä.
  • Suunnittele tarpeettomien arkistojen ja muun aineiston siirto tai hävitys sekä vanhojen kalusteiden kierrätys.
  • Tilaa siivouspalvelu loppusiivousta varten. Niin lopputarkastus sujuu mukavammin.