• Artikkelit
  • Uudenlainen yhteistyö nosti kauppakeskusten kierrätysasteen ennätyslukemiin

Uudenlainen yhteistyö nosti kauppakeskusten kierrätysasteen ennätyslukemiin

Jätteiden kierrätysastetta parantava ympäristökoordinaattoriyhteistyö on saavuttanut hyviä tuloksia muun muassa Citycenterin ja Forumin kauppakeskuksissa. Kun kiinteistöt ovat isoja, tuloksetkin ovat vaikuttavia. 

Tiedätkö, mikä on toimitilakiinteistöjen asiakasyritysten mielestä vastuullisuuden ykkösasia? Se ei ole tilojen lämmityksen tai valaistuksen energiatehokkuus, vaikka nämäkin koetaan tärkeiksi – vaan jätehuollon toimivuus. Spondalla tähän tarpeeseen vastataan entistä tehokkaammin uuden jätehuollon ympäristökoordinaattoriyhteistyön kautta.

Spondan ja Lassila&Tikanojan vuonna 2017 aloittama yhteistyö on saavuttanut jo nyt hyviä tuloksia muun muassa Citycenterin ja Forumin kauppakeskuksissa sekä useissa toimistokiinteistöissä.

Oma jätehuoltostrategia ja yksilöllistä ohjausta

Lassila&Tikanojan ympäristökoordinaattorin tehtävänä on yhdessä kiinteistön asiakkaiden ja Spondan kanssa rakentaa kiinteistöön toimiva jätehuolto-ohjaus ja käydä jätteiden lajittelun yksityiskohdat läpi kaikkien kiinteistössä toimivien Spondan asiakkaiden kanssa.

”Lajittelun lisäämisellä on yhä enemmän myös taloudellista merkitystä, sillä sekajätteen hinta tulee lähitulevaisuudessa nousemaan entisestään.”

”Koordinaattori ja vuokralaiset ovat käyneet Citycenterissä kädestä pitäen läpi kierrätykseen sopivia materiaaleja. Kun tammikuussa 2017 kierrätysaste oli 60 prosentin tuntumassa, vuoden lopussa se oli jo 66 prosenttia. Vuodesta 2016 parannusta on tullut jopa lähes 10 prosenttia, mikä on varsin vakuuttava tahti”, kertoo Lassila&Tikanojalla yhteistyöstä vastaava Robert Mårtensson.

Henkilökohtainen opastus kierrätysasioissa on koettu hyvin tarpeelliseksi. Varsinkin kauppakeskuksissa erilaisia jätelajikkeita on paljon – kahvipavuista muoveihin ja biojätteestä paristoihin – ja myös jätteiden määrät ovat suuria. 

Yhä suurempi taloudellinen merkitys

Spondan tavoitteena on nostaa kierrätysastetta ja parantaa sen myötä materiaalitehokkuutta niin kauppakeskuksissa kuin toimistoissakin.

Ympäristökoordinaattorityö yhteistyössä kumppanin kanssa on yksi keino tehostaa perinteisiä kierrätystapoja ja innostaa asiakasyrityksetkin mukaan vastuullisuustoimintaan.      

Kun kiinteistöt ovat isoja, myös vaikutukset ovat suuria. Spondan ja Lassila&Tikanojan aloittama vastuullisuustyö nosti kauppakeskus Citycenterissä jo ensimmäisenä vuonna kierrätysastetta edellisestä vuodesta jopa 9 %.

”Materiaalitehokkuus on yksi Spondan vastuullisuustavoitteista. Tavoitteenamme on nostaa omistamissamme tiloissamme syntyvien jätteiden kierrätysastetta ja vähentää sekajätteen määrää. Lajittelun lisäämisellä on ympäristövaikutusten pienentymisen lisäksi yhä enemmän myös taloudellista merkitystä, sillä sekajätteen hinta tulee lähitulevaisuudessa nousemaan yhä enemmän”, muistuttaa Spondan markkinointi- ja brändipäällikkö Anita Riikonen.

Spondan kiinteistöjen jätteistä jo noin puolet menee kierrätykseen ja uusiokäyttöön – ja kierrätysaste on noussut joka vuosi. Jäljelle jäävä osuus hyödynnetään kokonaisuudessaan energiantuotannossa.

Sponda oli vuonna 2017 kiinteistöalan kansainvälisessä GRESB-vastuullisuusvertailussa omassa verrokkiryhmässään Euroopan paras. Yhtiö valittiin myös oman alansa kestävän kehityksen johtajaksi vuonna 2017.

Julkaistu 27.5.2018

Jaa