Kauppakeskus Ratinan työmaa-aitoja värittää katutaide

Katutaide Ratinan työmaa-aidoissa muistuttaa yhteisöllisen tekemisen tärkeydestä ja ilahduttaa kaupunkilaisia.

Spondan rakennuttaman kauppakeskuksen uudisrakennus Valo-Ratinan työmaa-aitaa koristaa näyttävä, 20 metriä leveä graffitityö. Sen toteuttivat läänintaiteilija, katutaiteilija Tero Karvinen sekä katutaiteilijat Samppa Stenberg, Samuli Kivinummi, Tarmo Kaikkonen ja Juha Ristimäki. Teos tehtiin osana 50-vuotisjuhlavuotta viettävää Tampereen Valoviikot -tapahtumaa.

”On hienoa, että yhteistyö katutaiteen saralla on lisääntynyt. Yhtä mittavaa projektia kuin nyt Ratinan ja Tampereen taidemuseon kanssa teimme ei ole aiemmin Suomessa nähty. Haluamme tuoda taiteen helposti ihmisten nähtäville ja toivomme samalla hälventävämme katutaiteeseen kohdistuvia ennakkoluuloja”, Karvinen sanoo.

Vuorovaikutustaitoja ilon kautta

Oman kädenjälkensä Ratinan työmaa-aitoihin jättivät myös Tampereen Annalan koulun montessoriluokkien 93 oppilasta.

”Yhteistyöprojekti kauppakeskus Ratinan kanssa oli lapsille hieno tapa päästä harjoittelemaan vuorovaikutustaitoja ja työskentelyä eri-ikäisten oppilaiden kanssa luokkahuoneen ulkopuolella”, apulaisrehtori Kirsi Numminen kertoo.

”Yhteistyöprojekti kauppakeskus Ratinan kanssa oli lapsille hieno tapa päästä harjoittelemaan vuorovaikutustaitoja.”

Montessorikoululaiset ideoivat teoksensa teemalla Minun ostoskeskukseni.

” Lapset nauttivat, kun he saivat tehdä taidetta näkyvälle paikalle ja heidän mielipiteistään oltiin kiinnostuneita. Heistä oli jännittävää käyttää graffititaiteen oikeita välineitä. Lapset ovat työstään ylpeinä käyneet esittelemässä teosta vanhemmilleen ”, Numminen iloitsee.