Verkkokaupan keinot vauhdittavat kivijalkakauppaa

Spondan lanseeraama VIP-avaimenperä toi ensimmäisenä Suomessa verkkokaupasta tutut evästeet kauppakeskusten asiakasmarkkinointiin.

Helsingin Citycenter-kauppakeskuksen kanta-asiakkaille viime vuonna jaetut VIP-avaimet lisäsivät liikennettä kauppakeskuksen kerrosten välillä ja pidensivät asiakkaiden ostoskäyntejä.

VIP-avaimessa on pieni RFID-siru, jonka avulla asiakas tunnistetaan automaattisesti. Ohjelmassa mukana olleet liikkeet saivat näyttöruuduilleen tiedon asiakkaan saapumisesta ja hänen aiemmasta ostokäyttäytymisestään. Palvelussa oli mukana Citycenterin liikkeistä viisitoista.

Henkilökohtaista palvelua

Citycenterissä olevat kosketusnäytöt lukivat lähettimen välittämiä tietoja ja tekivät sen perusteella oletuksia kävijän mielenkiinnon kohteista. Personoidut tarjoukset ja markkinointiviestit ilmestyivät kauppakeskuksen näyttöruuduille.

”Asiakasta voidaan nyt palvella paremmin heti, kun hän tulee kauppakeskukseen. Perinteisiä kanta-asiakaskortteja käytettäessä tieto asiakkaasta saadaan vasta ostotapahtuman yhteydessä tai jopa sen jälkeen”, arvioi Henrik Stadigh, Spondan kauppakeskuksista vastaava johtaja.

”Kosketusnäytöt lukevat lähettimen välittämiä tietoja ja tekevät sen perusteella oletuksia kävijän mielenkiinnon kohteista.”

Citycenterin parturi-kampaamo Piece of Hair teki VIP-avaimen avulla kanta-asiakastarjouksia ja tavoitteli uusia asiakkaita.

”Hyödynnämme Citycenterin valtavia asiakasvirtoja markkinoimalla viikonpäivään sopivia tarjouksia. Meillä on esimerkiksi ollut alkuviikosta hiusten leikkaus lounasaikaan edulliseen hintaan, ja loppuviikosta tarjoamme kynsihoitoja”, kertoo liikkeen omistaja Piia Martiskainen.

VIP-avain on Spondan ja mainostoimisto TBWA:n innovaatioyksikkö Pilotin kehittämä ja patentoima. Vastaavanlaista VIP-avainta voisi jatkossa käyttää myös vain yhden myymälän tai myymäläketjun alueella. VIP-avaimeen voitaisiin kytkeä muitakin asiakasta helpottavia palveluja, kuten kanta-asiakaspysäköinti tai kanta-asiakastilaisuudet.

Sponda tuo verkkokaupan opit kivijalkaan from Sponda Plc on Vimeo.