Viherrakentaminen tuo etua yritykselle ja ympäristölle

Kampaamoalan yrityksen Kao Finland Oy:n sisäpihan viherratkaisu tuo esiin haltijansa persoonallisuutta ja tyyliä.

Yhdysvaltalaisen Garden Trends 2015 -raportin mukaan viherrakentamisen suosio yleistyy ekologisuusajattelun myötä. Kaunis ympäristö ei ole pelkkää silmäniloa vaan myös terveyttä ja hyvinvointia lisäävä tekijä. Erityisesti luonnonmukaiset piha- ja viheralueet kasvattavat suosiotaan toimitilarakentamisessa.

Viherrakentaminen tukee yritysten ympäristöarvoja ja antaa muutakin etua. Kasvillisuuden käyttö rakennusmateriaalina voi säästää kustannuksissa ja pienentää yrityksen hiilijalanjälkeä muun muassa lämmitys- ja valmistuskustannuksissa. Maisemointi ja puutarhan vehreys vähentävät stressiä, ja tämän on todettu lisäävän työtehoa ja -motivaatiota.

Japanilaista tunnelmaa Helsingin keskustassa

Kampaamoalan yritykselle Kao Finland Oy:lle ympäristöarvot ovat tärkeitä. Kao Finland muutti Unioninkatu 24:ssä sijaitseviin tiloihinsa tammikuussa 2015. Toimistotalon sisäpihalla on Kaon aito japanilainen puutarha, joka sopii hyvin japanilaisen yrityksen brändiin.

Ennen muuttoa toimitilat ja sisäpiha uudistettiin täysin. Nyt yrityksellä on käytössään lähes 900 neliötä kahdessa eri tasossa.

”Halusimme keskittää kaikki toimintomme yhteen tilaan, tehdä tiiviimmin yhteistyötä eri tiimien välillä ja saada synergiaetua päivittäisistä kohtaamisista. Yksi tärkeimmistä tavoitteistamme oli myös päästä lähemmäksi loppuasiakkaitamme”, toteaa Piia Forsman, Kao Salon Oy:n Business Development Manager.

”Kasvillisuuden käyttö rakennusmateriaalina voi säästää kustannuksissa ja pienentää yrityksen hiilijalanjälkeä.”

Hän kiittää Spondaa tähänastisesta yhteistyöstä – myös viherrakentamiseen liittyvien toiveiden suhteen.

”Sponda on ollut ihailtavan joustava yhteistyökumppani koko projektimme ajan. Kansainvälisessä organisaatiossa eivät päätökset aina synny ihan hetkessä. Jo alkuvaiheessa, ennen kuin aloitimme edes tilasuunnittelua, otimme puheeksi myös japanilaisen puutarhan. Sponda ymmärsi hyvin sen merkityksen yrityksemme kannalta”, Forsman kertoo.