Tavoitteet ja toimenpiteet: Kiinteistöjen sijainti

Toimenpiteet vuonna 2015

Vuonna 2015 jatkoimme strategiamme toteuttamista keskittämällä kiinteistöomistustamme yhä vahvemmin prime-alueille ja hyvien julkisen liikenteen yhteyksien varrelle. Tavoitteiden mukaisesti kasvatimme kauppakeskusten ja toimistokiinteistöjen osuutta kiinteistösalkussamme myymällä Vuosaaren satamassa sijaitsevat logistiikkakiinteistöt vuoden lopussa.

Tavoitteenamme on luopua myös Venäjä-liiketoiminnoista 1–3 vuoden kuluessa. Vuoden 2015 lopussa käyvän arvon mukaan 5 prosenttia Spondan kiinteistöistä sijaitsi Venäjällä.

Merkittävin vuonna 2015 käynnistetty investointihanke on Ratinan kauppakeskus, jonka Sponda rakennuttaa Tampereen ydinkeskustaan. Rakentaminen käynnistyi huhtikuussa 2015 ja kauppakeskus valmistuu suunnitelmien mukaan keväällä 2018. Vuoden aikana aloitimme myös liiketilan rakennuttamisen urheilukauppa XXL:n käyttöön Oulussa. XXL:n liiketila nousee näkyvälle paikalle Limingantullin kaupalliseen keskittymään.

Vuonna 2015 valmistuivat Estradi-toimistotalo Kehä I:n ja Hämeenlinnan väylän varteen sekä Helsingin Ilmalassa sijaitseva kolmen toimistotalon kokonaisuus.

Pitkän aikavälin tavoitteet

• Kauppakeskusten ja toimistokiinteistöjen osuuden kasvattaminen yhtiön kiinteistösalkussa
  • Kiinteistösalkun kehittäminen keskittämällä omistusta prime-alueille ja julkisen liikenteen yhteyksien varrelle